Meerminnen verdrinken niet
Boekentips voorlezen
Voorlezen is een waardevolle werkvorm waar leerlingen veel van kunnen leren: nieuwe woorden, kennis over de wereld, praten over boeken en sociaal-emotionele onderwerpen. Als docent kan je door voor te lezen laten zien hoe je over boeken kan praten en hoe je probeert te begrijpen wat je leest. Voorlezen prikkelt de fantasie en helpt de wereld om je heen te begrijpen. Door voor te lezen maken leerlingen kennis met nieuwe boeken en het zorgt voor rust in de klas. Voorlezen en voorgelezen worden is leuk!
Meerminnen verdrinken niet
Meerminnen verdrinken niet is een spannend historisch verhaal, gebaseerd op ware ( soms ongelofelijke ) gebeurtenissen. Over stiekem meevaren over de Schelde, naar Antwerpen. Over de vergeten Stormramp in 1911 die het dan grootste mosselvissersdorp van Nederland overkwam.
En hoe je de hevigste stormen kunt trotseren. Een prachtig geschreven boek om in te duiken en in te verdrinken.
Bibliotheekservice ‘Passend lezen’ en Luisterpuntbibliotheek hebben het Daisy-luisterboek Meerminnen verdrinken niet uitgebracht! Deze is beschikbaar voor iedereen die geen of moeilijk gewone, gedrukte boeken kan lezen.
Meerminnen verdrinken niet’ staat op de longlist van de Archeon Thea Beckmanprijs.
Ga naar de website van Meerminnen verdrinken niet voor meer informatie, recepten, filmpjes.
Leen het boek in de Bibliotheek
Archief boekentips voorlezen
Voor meer voorleestips voor het voortgezet onderwijs: ga naar Archief Boekentips voorlezen VO
Oorlog in inkt
14 verhalen gebaseerd op dagboeken van kinderen en jongeren opgetekend tijdens de Tweede Wereldoorlog. Mooi voorleesboek omdat vanuit verschillende perspectieven verhalen over de de Tweede Wereldoorlog worden verteld.
De jongen in de gestreepte pyjama
In 1943 verhuist Bruno (9), een Duitse jongen, met zijn vader naar een vreemde plek waar joodse mensen in gestreepte pyjama's achter een hek leven. Bruno sluit vriendschap met Shmuel, die aan de andere kant van het hek woont.